Krisezone

299,95 kr.

Krisezone er en grafisk samtidsroman, der tager udgangspunkt i Covid19-året 2020. Værket er skabt i real-time; det tegnet og skrevet mellem 13. marts og 23. december 2020, og un- dervejs har skaberen Simon Hanselmann offentliggjort de enkelte sider som en daglig føl- jeton på Instagram.

30 på lager

Varenummer (SKU): 20 Kategori:

Krisezone er en grafisk samtidsroman, der tager udgangspunkt i Covid19-året 2020. Værket er skabt i real-time; det tegnet og skrevet mellem 13. marts og 23. december 2020, og un- dervejs har skaberen Simon Hanselmann offentliggjort de enkelte sider som en daglig føl- jeton på Instagram.

Krisezone tager udgangspunkt i det univers, som Hanselmann har arbejdet med og udvik- let på igennem mere end 10 år. Et ekstremt nutidsamerika-univers, fyldt med karakterer, der lever på kanten af samfundet; de har psykiske problemer, er afhængige af stoffer og alkohol, er på overførselsindkomst og har generelt svært ved at finde deres plads i verden. Derudover er de alle monstrøse og groteske i ordenes egentlige betydninger: afvigende fra det normale og grænseoverskridende. Simon Hanselmanns univers er bl.a. befolket af hek- se, vampyrer, en bøhkvinde, en troldmand, antropomorfe kaniner, katte og ugler samt en dysfunktionel varulvefamilie.

I Krisezone følger vi alle disse karakterer, når de går i isolation i det samme hus, hvorfra de skal deale med 2020 og en ny normaltilstand. Sidste år opnåde virkeligheden ofte en grad af absurditet, der matchede Hanselmanns univers, og toiletpapirshamstring, hungers- nødslignede tilstande i supermarkederne, pludselige fyringer, rengøringsvanvid, sygdoms- og smitteangst, samt boomet af konspirationsteoretikere og folk, der begyndte at sælge sex over nettet indgår derfor helt naturligt og organisk i serien.

Hanselmann er desuden ikke bange for at udlevere sig selv, og han bruger uhæmmet af en tilsyneladende uudtømmelig hovedstol. I bogens efterord beskriver han bl.a. hvordan de fleste scener med karakteren Meggs narkoman-mor er selvoplevede – de handler om for- holdet til hans egen mor, og hvordan hendes mangeårige stofafhængighed har påvirket Hanselmanns eget liv. Derudover bruger han også Krisezone, og universet generelt, til at bekrive, hvordan det er at have en flydende kønsidentitet. Karakteren Booger har i omkring ti år identificeret sig og levet som kvinde, men i Krisezone begynder både troldmanden Mike (Jennifer) og varulveungen Diesel (Desi) at leve og udtrykke sig som kvinder, og Krise- zone dokumenterer denne proces og omverdenens reaktion på den – en proces Simon Hanselmann selv har været i gang med i flere år.

Læserne bidrog også til værket i løbet af dets tilblivelse – fx når de blev stødte eller kræn- kede over visse sekvenser. Oftest gav Hanselmann dem bare mere af samme skuffe, men der er også eksempler på visse sekvenser, der er direkte affødt af læserkommentarer. Serien blev fulgt af mere end 100.000 læsere, og mange gav udtryk for, at den daglige fortsættelse af føljetonen var noget de så frem til, noget der holdt dem oppe, et fast ankerpunkt i en ellers kaotisk hverdag.

Hvis man i eftertiden gerne vil sætte sig ind i, hvordan det var at overleve, gennemleve og opleve året 2020, så ville det være et godt bud at læse Krisezone. Værket er skabt i real-time, det er ikke retrospektivt, det er ikke konstrueret på en eftertanke.

Simon Hanselmann modtog i 2021 en Eisner Award for Crisis Zone, i kategoren årets web- comic. Publishers Weekly skrev: ”Crisis Zone is a product of its real-world moment in a way few other graphic novels can claim”, mens The New York Times bl.a. skrev:„Born of generosi- ty and desperation, Crisis Zone is the first great work of pandemic fiction.“

Krisezone er udgivet af vores dygtige kollegaer fra forlaget Forlæns. Alle bestillinger bliver flankeret af tre styks A3-plakater.